Jak zwiększyć udział respondentów w ankietach?
Część z osób rezygnuje z wypełniania ankiety w trakcie jej trwania, bądź nawet nie decyduje się na udzielenie odpowiedzi. Z tego powodu osoby przeprowadzające badania mają utrudnione zadanie zbierania informacji. Co, więc zrobić, aby zachęcić respondentów do wypełniania ankiet?
Dlaczego respondenci przestają wypełniać ankiety?
Zmęczenie ankietami można podzielić na dwa rodzaje, w zależności od tego, kiedy ten stan zostaje wywołany. Pierwszym z nich jest zmęczenie respondentów. Pojawia się zanim jeszcze potencjalny respondent zacznie wypełniać badanie. Przytłaczająca liczba zaproszeń do wzięcia udziału w badaniu lub częstotliwość przypomnień o ankiecie prowadzą do spadku chęci udziału w badaniu. Drugim rodzajem jest zmęczenie wypełnianiem ankiety, pojawia się, gdy respondent jest w trakcie wypełniania jej. Jeśli ankieta zajmuje zbyt dużo czasu lub pytania ankietowe są skomplikowane i niezrozumiałe, to w rezultacie następuje spadek nastawienia do kontynuowania i wypełniania ankiety. Zmęczenie badaniem sprawi, że nie będziesz miał żadnych danych lub będziesz miał dane niskiej jakości, co stanowi ogromne ryzyko dla przeprowadzanych badań.
Przyczyny nie wypełniania ankiet
Istnieje wiele powodów, które mogą prowadzić do wyżej wymienionych typów zmęczenia badaniem. Warto jednak przeanalizować główne powody, dlaczego respondenci rezygnują z udzielenia odpowiedzi w ankietach:
- są zbyt długie - jeśli udział w ankiecie zajmuje zbyt dużo czasu lub składa się ze zbyt wielu pytań, ludzie tracą zainteresowanie, ponieważ ich czas jest cennym zasobem.
- długie i skomplikowane pytania - podobnie jak w przypadku pierwszego powodu, długie i skomplikowane pytania wymagają od respondenta większej koncentracji i utrudniają zrozumienie sposobu postępowania, przez co wypełnienie ankiety trwa zbyt długo, zwiększy to zdecydowanie współczynnik odrzuceń badania.
- zbyt duża częstotliwość zaproszeń do ankiety, przypomnień - otrzymywanie zbyt wielu zaproszeń do ankiety naraz lub bardzo częste otrzymywanie przypomnień o badaniu może być przytłaczające i frustrujące dla odbiorcy. Wpłynie to spadek wskaźnika odpowiedzi.
- pytania są mało istotne lub w ogóle nie mają znaczenia dla respondentów - jeśli ankieta nie jest skierowana do właściwej grupy odbiorców, jej temat nie będzie istotny dla respondentów i wywoła znudzenie.
Istnieją jednak sposoby i najlepsze praktyki, dzięki którym można uniknąć lub przynajmniej zminimalizować zmęczenie respondentów wypełnianą ankietą.
Co zrobić, aby respondenci wypełniali całą ankietę?
- Staraj się, aby ankieta była krótka. Większość ludzi będzie unikać udziału w ankiecie dłuższej niż 10 minut. Utrzymanie krótkiej ankiety pomoże upewnić się, że respondenci nie stracą koncentracji lub zainteresowania. Dobrym sposobem na sprawdzenie długości ankiety jest poproszenie kogoś innego o przetestowanie jej wcześniej.
- Twórz pytania prostym językiem. Pytania powinny być krótkie i zwięzłe, unikaj mylących lub wprowadzających w błąd treści pytań, zrezygnuj z podwójnych przeczeń lub innych dwuznacznych sformułowań. Poproś kogoś, aby poprawił sformułowanie Twoich pytań, aby upewnić się, że są one zrozumiałe.
- Zadawaj właściwe pytania. Jeśli Twoja ankieta jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców, której zainteresowania powinny być zgodne z tematem Twojej ankiety, upewnij się, że pytania będą trzymały się sedna sprawy. Jeśli mieszasz podtematy ankiety, podziel je na różne ankiety, aby uzyskać jak najlepsze dane od respondentów.
Zastosowanie tych wskazówek w ankiecie z pewnością sprawi, że respondenci będą wypełniać Twoje badanie z większą chęcią. Pamiętaj, aby unikać długich ankiet, a także niezrozumiałych pytań.