Rodzaje uprzedzeĆ w ankietach
Naukowcy wykorzystujÄ ankiety do gromadzenia danych. MuszÄ oni nie tylko decydowaÄ, czy przeprowadzaÄ ankiety osobiĆcie, telefonicznie lub pocztÄ , czy teĆŒ online, ale takĆŒe decydowaÄ o tym, jaki rodzaj ankiet majÄ zastosowaÄ. To nie wszystko - waĆŒne jest równieĆŒ, aby naukowcy aktywnie pracowali nad tym, aby uniknÄ Ä stronniczoĆci ankietowej. W najlepszym przypadku, tendencyjna ankieta moĆŒe dostarczyÄ bezuĆŒytecznych danych, a w najgorszym moĆŒe spowodowaÄ, ĆŒe firma naprawi problem, który nigdy tak naprawdÄ nie istniaĆ lub wyda duĆŒo funduszy na rozwój nowych produktów, gdy na rynku nie ma prawdziwych nabywców.
Co to znaczy mieÄ uprzedzenia wypeĆniajÄ c ankiety?
Uprzedzenie jest osobistym i czasami nierozsÄ dnym osÄ dem za lub przeciw komuĆ lub czemuĆ. JeĆli ktoĆ jest stronniczy, woli grupÄ ludzi, ideÄ lub coĆ od innych, czÄsto z powodu osobistych i nieuzasadnionych osÄ dów, i w rezultacie zachowuje siÄ niesprawiedliwie. WaĆŒne jest, aby zrozumieÄ, ĆŒe róĆŒni siÄ to od opinii; oczywiĆcie, wszyscy je mamy i jako badacze, wĆaĆnie to staramy siÄ wydobyÄ z ludzi. Opinia róĆŒni siÄ od stronniczoĆci, poniewaĆŒ aby jÄ sformuĆowaÄ, ludzie patrzÄ na obie strony medalu i wyraĆŒajÄ swoje szczere opinie, wolne od zĆoĆliwych intencji, czy partykularnych interesów.
Rodzaje uprzedzeĆ w ankietach
Kiedy stosujemy pojÄcie stronniczoĆci w ankietach, stronniczoĆÄ staje siÄ systematycznym bĆÄdem wprowadzanym do próby lub testu poprzez wybranie lub zachÄcenie jednego wyniku lub odpowiedzi w stosunku do innych. Oto przykĆady róĆŒnych bĆÄdów, z którymi moĆŒna siÄ spotkaÄ w ankietach.
-
Uprzedzenie „bez odpowiedzi”
Czasami ludzie po prostu nie biorÄ udziaĆu w ankiecie. Uprzedzenie bez odpowiedzi pojawia siÄ, gdy potencjalni uczestnicy odchodzÄ , odkĆadajÄ sĆuchawkÄ, wyrzucajÄ pocztÄ lub usuwajÄ maila, a ich powody mogÄ byÄ bardzo róĆŒne. Teraz, gdy duĆŒa czÄĆÄ osób biorÄ cych udziaĆ w ankiecie nie odpowiada, a ich odpowiedzi mogĆy byÄ bardzo róĆŒne od tych, które odpowiedziaĆy, moĆŒe to prowadziÄ do mylÄ cych wniosków, zwanych inaczej stronniczoĆciÄ od odpowiedzi.
2. Uprzedzenie w stosunku do odpowiedzi
Uprzedzenie w stosunku do odpowiedzi to nie tyle problem z nakĆonieniem ludzi do odpowiedzi na pytania w ankiecie, co raczej problem z samymi pytaniami. Zarówno czynniki podĆwiadome, jak i Ćwiadome mogÄ skutkowaÄ nieprawdziwymi odpowiedziami, dlatego waĆŒne jest, aby wszystkie pytania sformuĆowaÄ ostroĆŒnie.
3. Uprzedzenie potwierdzajÄ ce
BĆÄ d potwierdzajÄ cy pojawia siÄ, gdy badacze oceniajÄ cy dane ankiety szukajÄ wzorców, które dowodzÄ czegoĆ, co ich zdaniem istnieje lub czegoĆ, co ich zdaniem jest prawdziwe, pomijajÄ c dane, które mówiÄ inaczej. Kiedy tak siÄ dzieje, zainteresowane strony sÄ informowane o bĆÄdnie przedstawionych wnioskach.
BĆÄdne potwierdzenie jest powodem, dla którego jest wielu zwolenników ankietowania danych iloĆciowych, np. za pomocÄ kwestionariusza wielokrotnego wyboru; w ten sposób jesteĆ pewien odpowiedzi, które wybiera kaĆŒdy respondent.
4. Uprzedzenia spoĆeczne
Nasze wyobraĆŒenia na temat tego, co inni o nas myĆlÄ , zaleĆŒÄ od tego, co psychologowie nazywajÄ naszÄ koncepcjÄ siebie - naszych wĆasnych przekonaĆ na temat tego, kim jesteĆmy. Oznacza to, ĆŒe czÄsto przedstawiamy nasze czyny i sĆowa w sposób, który sprawia, ĆŒe wyglÄ damy dobrze dla innych, nawet jeĆli mogÄ byÄ one niedokĆadne. Jest to tak gĆÄboko zakorzenione w naszym zachowaniu, ĆŒe zazwyczaj myĆlimy o tych, którzy nie przestrzegajÄ tych norm, jako antyspoĆecznych.
5. Uprzedzenie dotyczÄ ce popierania próbek
Znane równieĆŒ jako tendencyjnoĆÄ wyboru, tendencyjnoĆÄ próbkowania wystÄpuje wtedy, gdy badacze nie wybierajÄ prawidĆowo uczestników. Najlepiej byĆoby, gdyby uczestnicy ankiet byli wybierani losowo, a jednoczeĆnie speĆniali kryteria badania. JeĆli uczestnicy nie sÄ wybierani losowo, moĆŒe to mieÄ powaĆŒny wpĆyw na waĆŒnoĆÄ badania, poniewaĆŒ nie odzwierciedla ono dokĆadnie wiÄkszej populacji.
Teraz, gdy wiesz juĆŒ, jakie sÄ typy uprzedzeĆ w ankietach moĆŒesz zwróciÄ na to uwagÄ przygotowujÄ c wĆasne badanie. Wiesz na co zwróciÄ uwagÄ, aby uzyskaÄ bezstronnÄ odpowiedĆș.