Błędy, których należy unikać w ankietach CAWI

Ankiety CAWI to zdecydowanie jedna z najprostszych form ankietowania. Mimo wszystko część osób przeprowadzająca takie ankiety popełnia w nich błędy, które wpływają na wyciągane wnioski. Aby otrzymać rzetelne informacje do dalszych działań warto zwrócić uwagę na najczęściej popełniane błędy w ankietach CAWI.

 

Zbyt długie ankiety CAWI

Tworząc ankietę zawsze chcemy zadać wiele pytań i dowiedzieć się wszystkiego. Jednak Twoi klienci docenią, jeśli ankieta będzie krótka i zrozumiała. Jeśli masz problem z zawężeniem zakresu ankiety CAWI, skup się na jednym lub dwóch celach biznesowych. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o dodatkowe informacje od klientów w późniejszym czasie. Nie zabieraj klientowi zbyt wiele czasu na raz. Osoba wypełniająca ankietę z pewnością to doceni, gdyż zbyt długie badania negatywnie wpływają na zaangażowanie respondentów oraz jakość zbieranych danych. Dlatego tworząc ankietę trzymaj się ściśle określonego wcześniej celu. W ten sposób nie zmęczysz respondentów ankietą, a co więcej otrzymasz rzetelne dane.

 

Nie wiesz, jak będziesz analizować dane

Każde badanie, które przeprowadzamy należy dokładnie przeanalizować. Pomijając wstępny etap projektu i formułując pytania w nieodpowiedni sposób można szybko przejść do etapu analizy, w którym okazuje się, że nie masz danych, których potrzebujesz. Na przykład, jeśli Twoim celem biznesowym jest lepsze zrozumienie, w jaki sposób Twoi klienci dowiedzieli się o Tobie i czy to się różni w zależności od lokalizacji, będziesz musiał upewnić się, że zbierasz informacje o lokalizacji geograficznej. Dlatego tak ważnym aspektem jest poprawne sformułowanie pytań i określenie celu ankiety CAWI. Jeśli nie przemyślisz dokładnie każdego etapu badania może okazać się, że nie uzyskasz potrzebnych informacji. Formułując pytania warto pokazać je współpracownikom, aby upewnić się, że są poprawne i zrozumiałe dla innych osób.

 

Brak testowania wstępnej ankiety CAWI

Jednym ze sposobów, aby upewnić się, że Twoja ankieta ma sens dla klientów jest wybranie kilku klientów z wyprzedzeniem i poproszenie ich o opinię na jej temat. Warto dowiedzieć się, czy nie byli zdezorientowani którymś z pytań, bądź czy byli w stanie znaleźć właściwą odpowiedź na pytania wielokrotnego wyboru. Testując ankietę sprawisz, że będzie ona zrozumiała dla bardzo dużej grupy osób. Twoi respondenci nie muszą znać wyszukanej terminologii, dlatego warto formułować pytania w najprostszy sposób, wtedy ankieta CAWI będzie zrozumiała i prosta do wypełniania.

Na podstawie tych informacji dokonaj poprawek. Przemyślenie z wyprzedzeniem tego, w jaki sposób chcesz analizować dane, pomoże Ci pytać o istotne cechy Twoich klientów podczas projektowania ankiety. Unikanie tych powszechnych błędów sprawi, że Twoje badania CAWI dostarczą Ci informacji, których potrzebujesz, aby zrozumieć swoich klientów i zrealizować cele biznesowe. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas skorzystaj z narzędzi do przeprowadzania ankiet online, jak SurvGo™. Dzięki takim narzędziom masz dostęp do różnych form pytań wpisując tylko ich treść. Zapoznaj się z tym narzędziem, aby przekonać się jak wiele ma możliwości oraz jak ułatwia pracę nad ankietą CAWI.